GR 92 Portbou – Pont de l’Olivar (Ulldecona)

[CA]

El GR 92, també conegut com a Sender de la Mediterrània, recorre tot el litoral català en 31 etapes i 560 quilòmetres. Es pot fer amb gos? Doncs això es va preguntar l’amo. L’ideal seria poder fer les 31 etapes seguides, però les farem per parts i apuntarem tota la informació necessària per fer-la amb gos. També publicarem un mapa interactiu amb informació rellevant. Animeu-vos a descobrir tot el litoral català!

[ES]

El GR 92, también conocido como Sendero de la Mediterránea, recorre todo el litoral catalán en 31 etapas y 560 quilómetros. ¿Se puede hacer con perro? Pues eso se preguntó mi dueño. Lo ideal seria poder hacer las 31 etapas seguidas, pero las haremos por partes y apuntaremos toda la información necesaria para hacerla con perro. También publicaremos un mapa interactivo con información relevante. ¡Animaos a descubrir todo el litoral catalán!

Mapa

GR92 ETAPA 1 Portbou – Llançà (port)
GR92 ETAPA 2 Llançà (port) – Cadaqués
GR92 ETAPA 3 Cadaqués – Roses
GR92 ETAPA 4 Roses – El Cortalet (Aiguamolls de l’Empordà)

GR92 ETAPA 5 El Cortalet (Aiguamolls de l’Empordà) – Sant Martí d’Empúries

[CA]

L’etapa 5 del GR 92 és molt fàcil. És una etapa sense desnivell que comença al Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà. Hi hem vist molta més fauna que l’última vegada que vam visitar el parc, el mes de setembre de l’any passat. Com que són les vuit del matí aprofitem la fresca, tot i que durarà poc. L’amo posa en marxa el rellotge i comença a córrer, i jo m’entretinc observant les vaques que pasturen tranquil·lament de bon matí. Ens creuem amb una dona que també corre i amb un home que fa fotos des d’una de les casetes d’observació.

Creuem els aiguamolls a un bon ritme i voregem el càmping Nàutic Almata per la platja de Can Comes. Hi faig un bany ràpid, no hi ha ningú més, tret d’alguna persona que aprofita per fer la primera passejada amb el seu gos. Més endavant, comença una pista i travessem el riu Fluvià per un pont amb la marca del GR (blanca i vermella) pintada. El Fluvià ens acompanyarà durant una bona estona fins a L’Armentera, on tornem a travessar el riu per un pont llarg. Trobem un pal indicador que ens fa canviar de sentit, i fem una estona d’asfalt fins que tornem a agafar la pista. El cartell que indica parc natural ens dona llum verda per tornar a córrer lliures. Ara sí que ens topem amb més gent (en bici), però cap gos. És una llàstima, hauria estat bé jugar i compartir el camí amb algun gos. Espero que més endavant, el Maco i la Bora, dos dels meus amics, m’acompanyin en alguna etapa. Jo crec que els podré convèncer.

Arribem a Cinc Claus, una població petitíssima que té una església del segle IX restaurada i les restes d’un castell (portal i torre). Seguim la pista fins a la carretera. Aneu amb molt de compte perquè hi ha trànsit i no hi ha cap pas de vianants! A partir d’aquí, caminem per asfalt uns metres fins arribar a Empúries, on farem una petita part del Camí de Ronda i passarem per les ruïnes d’Empúries. No hi està permesa l’entrada a gossos, no sé per què, si som molt nets i educats! Nosaltres continuem el camí, però no fins al centre de L’Escala, sinó fins al Lampadòfor, el monument a la flama olímpica, situat a l’inici del passeig. Just a sota hi ha una platja que té una part habilitada per als gossos. No hi ha res millor que acabar l’etapa amb un bany i retrobar-me amb el meu altre amo, la Cristina, que ens espera mentre llegeix un llibre. Se li acaba la tranquil·litat perquè no estic cansada i vull continuar jugant a l’aigua tot i haver fet divuit quilòmetres.

Ens veiem a l’etapa següent!

[ES]

La etapa 5 del GR 92 es muy fácil. Es una etapa sin desnivel que empieza en el Parque Natural de los Aiguamolls del Empordà. Hemos visto mucha más fauna que la última vez que visitamos el parque, en septiembre del pasado año. Como son las ocho de la mañana aprovechamos la temperatura fresca, a pesar de que durará poco. Mi dueño pone el reloj en marcha y empieza a correr, y yo me entretengo observando las vacas que pastan tranquilamente de buena mañana. Nos cruzamos con una mujer que también corre y con un hombre que toma fotos desde una de las casetas de observación.

Cruzamos las marismas a buen ritmo y rodeamos el camping Nàutic Almata por la playa de Can Comes. Hago un baño rápido, no hay nadie más, excepto alguna persona que da el primer paseo con su perro. Más adelante, empieza una pista y cruzamos el río Fluvià por un puente con la marca del GR (blanca y roja) pintada. El Fluvià nos acompañará durante un buen rato hasta La Armentera, donde cruzamos otra vez el río por un puente largo. Encontramos un poste indicativo que nos hace cambiar de sentido y caminamos un rato por asfalto hasta volver a coger la pista. El cartel que indica parque natural nos da luz verde para volver a correr libres. Ahora sí que nos encontramos con más gente (en bici), pero ningún perro. Es una pena, hubiera sido divertido jugar y compartir el camino con algún perro. Espero que más adelante, Maco y Bora, dos de mis amigos, me acompañen en alguna etapa. Creo que podré convencerlos.

Llegamos a Cinc Claus, una pequeñísima población que tiene una iglesia del siglo IX restaurada y los restos de un castillo (portal y torre). Continuamos hasta llegar a la carretera. ¡Tened mucho cuidado porque hay tráfico y no hay paso de peatones! A partir de aquí, caminamos por asfalto unos metros hasta llegar a Empúries, donde haremos una pequeña parte del Camino de Ronda y pasaremos por las ruinas de Empúries. No está permitida la entrada a perros, ¡no sé por qué, si somos muy limpios y educados! Seguimos por el camino, pero no llegaremos hasta el centro de L’Escala, sino que finalizamos la etapa justo en el Lampadòfor, el  monumento a la llama olímpica, situado al inicio del paseo. Justo debajo hay una playa con una parte habilitada para perros. No hay nada mejor que terminar la etapa con un bañito y ver a Cristina, mi dueña, que nos espera mientras lee un libro. Se acaba la tranquilidad para ella porque, aunque venga de hacer dieciocho quilómetros, no estoy cansada y quiero seguir jugando en el agua.

¡Nos vemos en la siguiente etapa!

GR92 ETAPA 6 Sant Martí d’Empúries – Torroella de Montgrí

GR 92 Etapa 6 L’Escala – Torroella de Montgrí

Hola!
Després d’un dia esgotador encara em queden forces per escriure l’etapa d’avui. L’amo ha pensat d’invertir el recorregut i crec que ha estat encertat. Fa molta calor i és molt millor acabar amb un bany. Així doncs, farem el recorregut de Torroella de Montgrí a L’Escala i acabarem a la platja Rec del Molí, on també vam acabar a l’etapa anterior.

Comencem a Torroella de Montgrí i fem el primer objectiu: el castell de Montgrí. És un cim oficial de la llista dels 100 Cims. El camí no té pèrdua i fa ziga-zagues per guanyar desnivell ràpidament. Compte si no esteu acostumats a fer muntanya! El terreny és molt pedregós. Durant l’ascensió l’amo ha fet fotos de les capelles que ens hem trobat. Anem pujant fins a arribar al coll de Santa Caterina, on hi ha una gran creu. Des d’aquest punt només queda una pujada curta fins al castell. Un cop som al cim gaudim de les vistes i pugem fins a la part de dalt. Sí, s’hi pot pujar! A mi no m’ha fet gaire gràcia perquè les escales són metàl·liques i estretes, però feu l’esforç perquè les vistes valen molt la pena.

Ja n’hi ha prou de fotos! Continuem el recorregut! Si la pujada al castell és un terreny abrupte i molt pedregós, la baixada es fa molt més dura. Són d’aquells camins que cansen més de baixada i que prefereixes més fer de pujada. Heu d’estar atents perquè el camí està poc definit.

Arribem al coll de les Sorres, l’únic punt de la ruta on trobem una font. Proveïu-vos d’aigua! Nosaltres ho hem fet perquè comença a escalfar el sol i encara ens queden divuit quilòmetres! Passem la urbanització Torre Vella. A part de les marques de GR seguim la Ruta del Vent i passem per eixarts i forns de calç. Deixem el bosc enrere. Quina calor! L’amo també en té. Sort que ja tenim la meitat del recorregut feta i aviat veurem el mar. Ara passem per la part més avorrida, una pista entre oliveres i sense ombra que es fa molt pesada. Ens creuem amb un grup d’excursionistes. Sento que diuen: «Que bonica!». He, he, he! Ja ho sé jo això…

Arribem a una recta d’un quilòmetre, o potser una mica més, que acaba a un penya-segat on hi ha unes bateries militars. A partir d’aquest punt del recorregut ja oloro la platja i accelero el ritme. Baixem cap a la cala Montgó i just abans d’arribar-hi hi ha una caleta on no hi ha ningú. De la roca salto a l’aigua quan l’amo encara no s’ha tret ni els mitjons. Ens refresquem una mica perquè ho necessitàvem tots dos!

A partir d’aquest moment no deixem la costa i el recorregut és molt més bonic. Passem per la cala Montgó (no es permet el bany als gossos) i arribem al port de L’Escala. Fem tot el passeig marítim fins a la platja Rec del Molí, on ens espera la Cristina. Encara he tingut forces per jugar-hi una mica més; l’amo no, s’ha assegut, ja no podia més.

Fins l’etapa següent!

¡Hola!

Después de un día agotador todavía me quedan fuerzas para escribir la etapa de hoy. Mi dueño ha pensado invertir el recorrido y creo que ha sido acertado. Hace mucho calor y es mucho mejor terminar con un baño. Así que haremos el recorrido de Torroella de Montgrí a L’Escala y terminaremos en la playa Rec del Molí, donde también terminamos en la etapa anterior.

Empezamos en Torroella de Montgrí y hacemos el primer objetivo: el castillo del Montgrí. Es una cumbre oficial de la lista de las 100 Cimas. El camino no tiene pérdida y hace zigzag para ganar desnivel rápidamente. ¡Ojo si no estáis acostumbrados a hacer montaña! El terreno es muy pedregoso. Durante la ascensión, mi dueño ha tomado fotos de las capillas que nos hemos encontrado. Subimos hasta llegar al collado de Santa Caterina, donde hay una gran cruz. Desde este punto solo queda una corta subida hasta el castillo. Una vez en la cumbre, disfrutamos de las vistas y subimos hasta la parte de arriba. Sí, ¡se puede subir! No me ha hecho mucha gracia porque las escaleras son metálicas y estrechas, pero haced el esfuerzo porque las vistas valen mucho la pena.

¡Ya está bien de fotos! ¡Continuamos el recorrido! Si la subida al castillo es un terreno abrupto y muy pedregoso, la bajada se hace mucho más dura. Son de aquellos caminos que cansan más de bajada y que prefieres hacer de subida. Tenéis que estar atentos porque el camino está poco definido.

Llegamos al collado de les Sorres, el único punto de la ruta donde encontramos una fuente. Nos hemos provisto de agua porque empieza a calentar el sol y todavía nos quedan dieciocho quilómetros. Pasamos la urbanización Torre Vella. Aparte de las marcas de GR seguimos la Ruta del Viento y pasamos por pequeños muros de piedra seca (eixarts) y hornos de cal. Dejamos el bosque atrás. ¡Qué calor! Mi dueño también tiene, pero ya tenemos la mitad del recorrido hecha y pronto veremos el mar. Ahora pasamos por la parte más aburrida, una pista entre olivos y sin sombra que se hace muy pesada. Nos cruzamos con un grupo de excursionistas y escucho que dicen: «¡Qué bonita!». ¡Je, je, je! Eso ya lo sé yo…

Llegamos a una recta de un quilómetro, quizás algo más, que termina en un acantilado donde hay unas baterías militares. A partir de este punto del recorrido ya puedo oler la playa y acelero el ritmo. Bajamos hacia la cala Montgó y justo antes de llegar hay una pequeña cala donde no encontramos a nadie. De la roca salto al agua cuando mi dueño todavía no se ha quitado ni los calcetines. Nos refrescamos. ¡Ambos lo necesitábamos!

A partir de este momento no dejamos la costa y el recorrido es mucho más bonito. Pasamos por la cala Montgó (no se permite el baño a los perros). Llegamos al puerto de L’Escala y hacemos todo el paseo marítimo hasta la playa Rec del Molí, donde nos espera Cristina. Todavía he tenido fuerzas para jugar un poco más; mi dueño no. Se ha sentado, ya no podía más.

¡Hasta la siguiente etapa!

GR92 ETAPA 7 Torroella de Montgrí – Begur
GR92 ETAPA 28 l’Hospitalet de l’Infant – l’Ametlla de Mar
GR92 ETAPA 29 l’Ametlla de Mar – l’Ampolla
GR92 ETAPA 30 l’Ampolla – Amposta
GR92 ETAPA 31 Amposta – Pont de l’Olivar (Ulldecona)
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close